Світ навколо зеленіє,
І душа тому радіє,
Бо прийшли Зелені свята,
І в
віночках вже дівчата,
Весело
пісень співають,
На сопілках хлопці грають :
Із Зеленими святами
Щиро
нас усіх вітають !!!!
Свято Трійці символізує початок літа,
день прославлення процвітаючої природи, найзеленіше свято у році. Вважається,
що саме в цей день Бог створив Землю і засіяв її зеленню.
Із запровадженням християнства свято увійшло в церковний календар, як Зішестя Святого Духа, П'ятидесятниця або Трійця. Згідно з Євангелієм, на 50-й день після Воскресіння на апостолів зійшов Святий Дух. Учні Христові заговорили різними мовами й понесли у світ Слово Боже. Зішестя Святого Духа вважається однією з найголовніших подій і вшановується нарівні з Великоднем і Різдвом.
Християнська традиція святкування Трійці
переплелася з дохристиянськими віруваннями українців. У народі це свято
відзначають три дні. Зеленими їх називають тому, що нібито в цей день Бог
створив землю і засіяв її зеленню; дехто вважає, що Христос, Петро та Павло,
йдучи дорогою, присіли під зеленою кроною дерева, а тому й триденне свято. Найбільшим символом, звісно, є сама Свята
Трійця – три Божественні образи, досконала і єдина нероздільна сутність.
Три святі особи це: Син, Отець, а також
Дух Святий. Матеріальним символом свята є зелень. Вважається, що це пов'язано з
трьома моментами:
момент, коли Господь
передав Мойсею святі скрижалі із законами, відповідно до котрих повинен жити
народ ізраїльський, довкола пророка заквітла земля;
будинок, у котрому на
апостолів зійшов Дух Святий, також традиційно прикрашався зеленню;
процес цвітіння
зелені можна асоціювати із розквітанням людської душі, коли вона наповнюється
радістю та благодаттю.
У Зелену суботу,
напередодні Трійці, домівки прикрашали свіжою зеленню: букетиками з чебрецю,
м'яти, любистку, полину, материнки та гілками берези, липи, клена, явора, які чіпляли
за образи, розвішували по вікнах, стінах. Долівку встеляли татарським зіллям
(лепеха або аїр) – травою, що росла, як казали, там, де проходили шляхи
татарських набігів на Україну. Вхід до хліва і глухі кутки подвір'я уквітчували
осикою, щоб «відьми не заходили».
Вважається, що кожна рослина на Зелені свята
має сакральне значення, яке бере свій початок з дохристиянських часів.
Стебла аїру, наприклад, слід розкидати по
підлозі в усіх кімнатах, адже він приносить удачу і захищає від нещастя.
Натомість полин вішають над дверима, щоб
темні сили не заходили в оселю.
Від злих сил та наврочень оберігають
пижмо і любисток.
Чебрець у слов'ян з повагою називали
жіночою рослиною, а потім – і Богородицькою. Молоді жінки, які мріяли про
щасливий та міцний шлюб, носили чебрець як оберіг, щоб зустріти своє кохання.
М'ята та меліса мають заспокійливі властивості
й притягують до оселі добро та злагоду.
Люди вірять, що освячена зелень набуває
цілющої сили та допомагає тим, хто не тримає у душі зла. Оберігає їхній дім
від пожежі, хворобі бідності.
Ці традиції можуть суттєво відрізнятись у різних регіонах країни.
Зелені свята були
тісно пов’язані з поминанням померлих предків, тому вважається, що душі
померлих зможуть повернутись та сховатись у траві. Принесення зелені до хати
часто пов’язують із закликанням урожаю та багатства. З поширенням християнства
з’явились особливі традиції відвідування богослужіння в особливо урочистій
атмосфері. Церкви прикрашали зеленню й люди на службі освячували зілля.
Після служби священники прямували ланами й освячувати угіддя, щоб вберегти врожай.
Ще з
дохристиянських часів на Зелені свята згадують про звичай випікати хліб у
суботу та класти на підвіконня, щоб задобрити русалок чи мавок. У Зелену
неділю люди намагались бути обережними: вірили, що мавки чи русалки могли
зашкодити необачним людям. Відгомін цього можна знайти у «Лісовій пісні» Лесі
Українки.
Колись Зелені свята
також називали «русальний тиждень». Він починався після Трійці і закінчувався у
четвер, який ще називали «русальний Великдень». Тоді мало хто наважувався
купатись, щоб не втопитись. Проте дівчата ходили і запускали на воду вінки з
квітів, щоб русалки знайшли гарного нареченого.
За старих часів відбувався також хресний хід до криниць, щоб освятити їх, окропивши свяченою водою. Ця традиція збереглась в українських селах і до сьогодні.
В деяких місцевостях України дівчата
ходять по селах з вінками на голові. Вінки плетуть з конвалії, незабуток,
васильку, чебрецю, вплітають і полин. Ставлять стіл під березою, а на стіл —
випивку і закуску. Серед закуски завжди є смажена яєшня.
По деяких селах,
переважно в східніх районах України, довго зберігався звичай завивати березу. В
четвер із самого ранку дівчата печуть пироги, різні солодощі в полудень
починається головна дія. Подвір’я, куди дівчата зійшлися, чисто виметене.
Посеред двору стоїть зрубана молода деревина, а під нею — горщик із водою.
Дівчата ходять по дворі або сидять на лавах, на призьбі, кілька хлопчаків
тримають у руках заготовлену їжу, а інші відра з пивом на палицях. Одна з дівчат
відділяється від гурту, підходить до дерева й перекидає горщик з водою, а потім
бере дерево в руки й заспівує пісню... З її голосом з’єднуються голоси інших.
Ворота відчиняються і весь гурт, оточивши дівчину з деревом, рухається по
вулиці в напрямку до лісу. В лісі розстеляють обрус, ставлять їжу і питво.
Сідають навколо й починають їсти й пити. По закінчені декілька дівчат
розсипаються по лісі й вибирають одну з берез для завивання на ній вінків. Якщо
дівчат багато, то вибирають кілька дерев такої величини, щоб можна було дістати
гілля, стоячи під ними. Розділившись по двоє, кожна пара з гілля берези в’є
собі один вінок, не відриваючи гілок від дерева. Як вінок вже готовий, кожна
пара кумується: одна одній через вінок дає жовту крашанку. Обмінявшись
крашанками, цілуються крізь вінок. Після цього приступають до вибору старшої
куми: скручують свої хустки, кидають їх вгору і чия хустка підлетить вище, та з
дівчат і буде старшою кумою.
Після завивання вінків дівчата
повертаються в село. В неділю, в день Тройці, дівчата йдуть у той самий ліс, де
завивали вінки, щоб знову розвивати їх. Кожна пара оглядає свій вінок: чи ще
свіжий, чи вже зів’яв? По цьому судять про своє щастя, чи нещастя . Про
це співається і в пісні: Пусти мене, мати, Угай погуляти, До білої березоньки, Про
щастя спитати...
На Харківщині та Полтавщині в Зелений тиждень дівчата водили «тополю»; для цього вони збиралися до гурту,
вибирали з-поміж себе найвищу на зріст дівчину, яка й повинна була зображати
«тополю». Дівчина піднімала руки догори, з’єднувала їх над головою; на руки їй
надівали намисто, стрічки, барвисті хустки, все це так було рясно поначіплювано, що з-під
тих оздоб голови майже не було видно. Груди і стан теж оздоблювалися
різнобарвними хустками. Та не завжди «тополя» мала зв’язані руки й не завжди
піднімала їх догори над головою; частіше біля пліч прикріпляли дві палички, а
над головою їх зв’язували під гострим кутом, і вже на ці палички чіпляли
барвисті оздоби.
Вбравши так «тополю», дівчата водили її не
тільки по селу, а й по полях, де в той час колосяться жита. Зустрівши людей,
«тополя» їм низько вклонялася, а господарі частували дівчат і давали подарунки
«тополі на стрічки».
Водячи «тополю»,
дівчата співали:
Стояла тополя край чистого
поля; Стій, тополенько, нерозвивайся, Буйному вітрові не піддавайся...
Що
не можна робити на зелені свята: Головні традиції та прикмети
Не проводити земляні роботи. Трійця
вважається святом землі. Наші пращури вважали, що в цей день земля святкує свій
день народження, тому важливо не
займатися будь-якою земельною роботою у цей день.
Не
зрубувати чи спилювати дерева. Особливо обережно потрібно ставитись до дерев на
зелені свята. Береза, горобина та верба часто використовуються у ритуалах на
Трійцю. Раніше дівчата прикрашали їх стрічками, квітами та віночками.
Не
гуляти у лісі. За народними повір’ями на зелені свята в наш світ приходять
міфічні істоти - мавки та русалки. Наші пращури вірили, що вони могли нашкодити
людині, тому у цей період не гуляли самі у лісі, уникали водойм та не випускали
худобу на пасовища.
Не
купатися. Існує повір’я, що у період трьох днів не можна купатися у водоймах,
адже хитра русалка у будь-яку мить може затягти на дно.
Не
виконувати будь-яку домашню роботу. Прибирати дім, прати білизну, шити, різати
- усю цю хатню роботу не можна робити у період Трійці. Виняток становить тільки
приготування їжі для родини та домашніх тварин.
Трійця:
прикмети про погоду
Дощ на Трійцю – чекай
багато грибів і теплу погоду.
З Трійці починається справжнє літо.
З Духова дня не тільки з неба, а й від землі
тепло йде.
Прийде Трійця – буде і на дворі, як на печі.
Березові гілки встромляли в землю, і три дні
не можна було їх прибирати. Селяни за листям берези визначали, яке буде літо:
якщо берізка швидко в'яла і листя засихало, то літо буде сухим. Якщо гілочки
залишалися до останнього дня живими, то літо може бути сирим і невдалим для
заготівлі сіна
Приємно, що й нині
живуть традиції українського народу, хоч і не завжди ми їх дотримуємося. Нехай
святкування Трійці стане для кожної родини особливим. Підіть до церкви,
прикрасьте свою оселю. І нехай у вашому домі буде світло,зелено та затишно,
адже в будь-яке християнське свято треба зберігати мир, чистоту серця та помисли.
«Зелені
свята» в інтернет просторі
Добрі традиції.
Зелені свята
[Електронний ресурс] : [ документальний фільм]
// You Tube. – Дата публікації: 29.05.2017. – Мультимедійні дані (3хв. 02 сек).
– Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=CukI2TK-4F4,
вільний (дата перегляду: 2.06.2022). – Назва з екрана.
Зелені
свята
[Електронний ресурс] : [ документальний фільм]
// You Tube. – Дата публікації: 21.05.2019. – Мультимедійні дані (10хв. 08
сек). – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=VcZXXVr9260,
вільний (дата перегляду: 4.06.2022). – Назва з екрана.
Література
1. Велике свято
Трійці // Дати і події. – 2019. – № 1. – С. 100–102.
2. Кващук В. Культура
і побут населення України : навч. посіб. / В. І. Наулко, Л. Ф. Артюх, В. Ф.
Горленко, Т. В. Косміна, О. В. Курочкін та ін. - Вид. 2-ге, допов. та переробл.
- Київ : Либідь, 1993. - 288 с. : іл.
3. Ой, зав'ю
вінки... : календарно-обрядова творчість літнього циклу : [сценарій свята
Трійці] // Позакласний час. – 2019. – № 5. – С. 56–58.
4. Студії з
української етнографії та антропології / Х. К. Вовк ; [упорядкув. І. Динника].
- Київ : Мистецтво, 1995. - 336 с. : іл.
5. Хай радіє душа :
пісні для дітей та молоді / В. Кващук. - Тернопіль : Підруч. і посіб., 2004. - 112 с.
: іл.
Немає коментарів:
Дописати коментар