У 1864-1871 працював в майстерні А. Карр'є-Беллеза. Виконував
моделі дрібної декоративної пластики (у тому числі для порцеляни Севрскої
національної мануфактури). У 1871-77 рр. оздобив монументально-декоративною
скульптурою декілька будівель Брюсселя. У 1875 відвідав Італію, де захопився
мистецтвом скульпторів Мікеланджело, Донателло і Лоренцо Гіберті. З 1877 року
вивчав пам'ятники французької готики.
Його
творчість пов'язала XIX століття з XX-м, синтезувала реалізм з новаторством.
Досконалість притаманна вже раннім роботам Родена («Людина зі зламаним носом»,
1864). Статуї «Бронзова епоха» (1877), що втілює пробудження людства, його
сум'яття перед майбутнім, і пронизані пафосом пророцтва статуї «Пророк
Іоанн-Хреститель» (1879) у повній мірі притаманні характерні для Родена
філософська глибина задуму, гостра життєвість й енергійне моделювання об'єму.
Свою
найвідомішу скульптуру «Громадяни Кале» Роден створив у 1884-1888 рр. Громадяни Кале – герої одного з епізодів
Столітньої війни. Скульптура ілюструє легендарні події, коли англійський король
Едуард ІІІ узяв в облогу основну французьку фортецю Кале, яка тривала майже
рік. Спроби французів прорвати облогу щоразу провалювалися. Врешті решт, коли
голод примусив французів сісти за стіл переговорів, англійський король почав
вимагати видати йому 6 найбільш знатних громадян, маючи намір стратити їх як
повчання всім іншим. Першим зголосився віддати своє життя один з найбільших
багатіїв міста. За ним пішли й інші. За вимогою короля, вони повинні були
винести ключі від міста Кале без одягу та взуття з мотузками на головах – на
знак рабства і ганьби. Але королева Філліпа пожаліла цих людей та випросила
прощення для них. На задньому плані скульптури Андр'єд Андр та Жан ді Фієн. Їм
страшно, вони закривають обличчя руками. Поряд ще двоє – брати де Віссан. У
центрі стоїть Есташ де Сен-П'єр. Він вже старець і йому не страшно помирати.
Покірність долі заставила його опустити голову. І лише Жан Ер дивиться вперед.
Він тримає ключі від рідного міста. Зморшки на лобі, стиснуті губи. Він
захистив своє місто. Він переміг. Створена Роденом скульптура була настільки
реалістичною, що її відмовились встановлювати на площі. Тільки через сім років
пам'ятку все-таки вилили з бронзи. Усі фігури – людського зросту. Роден
спеціально не робив постаменту, він хотів, щоб герої Кале не підносилися над
людьми, а завжди залишалися серед них. У ХХ ст. робота Родена виставлялася в
багатьох містах світу, зокрема в Парижі та Лондоні.
Скульптор
хотів, щоб композиція символічно втілювала світ людських пристрастей. Окремі
теми цієї композиції Роден розробляв у вигляді самостійних творів.
Цю
скульптуру учень Родена Антуан Бурдель назвав шедевром шедеврів. У цій
композиції він зобразив свою кохану – Камілу Клодель. Оригінал знаходиться в
Ермітажі, у Санкт-Петербурзі.
Скульптура
«Мислитель» наповнена внутрішньою силою і духовною величчю.
У той же
час Роден продовжував створювати портретні погруддя, що вирізняються гостротою
і цілісністю передачі характеру людини, його внутрішнього світу (бюсти: Жюля
Далу, 1883р, Анрі Рошфора, 1897р).
Особливу
художню цінність становлять динамічні й легкі за виконанням малюнки й офорти.
Коли
Родену було 45 років і він був знаним майстром в Парижі, мав свою майстерню,
учнів, в його житті з’явилося щось нове. В майстерню Родена прийшла Каміла
Клодель - 19-річна дівчина. Красива, талановита, із заможної родини. Вона
прийшла, щоб працювати помічницею – прибирати залишки глини, підмітати,
подавати інструменти і вчитися мистецтву скульптури.
Він захоплювався її юністю і красою, вона – його талантом і майстерністю. Між помічницею і майстром спалахнула пристрасть. Роден ліпив красу Каміли, ніжність і нестримні почуття. В цей час з'явилися найкрасивіші, найромантичніші твори майстра – «Данаїда», «Аврора», «Вічний кумир», «Вічна весна», «Поцілунок»…
Каміла
була натурницею, музою і коханкою Родена, а він – її єдиним трагічним коханням.
Стосунки тривали більше десяти років і закінчилися розривом. Каміла так і не
змогла пережити цю трагедію, глибока депресія перейшла в психічне захворювання
і останні 30 років свого життя вона провела психіатричній лікарні. Огюст Роден
втратив музу і в його скульптурах вже не було тих емоцій і життєвої енергії, що
раніше…
Скульптура
«Поцілунок» – одна із найеротичніших робіт майстра. Коли дивишся на
неї, неможливо відірвати погляду від пари в пориві пристрасті і водночас
відчувається незручність від того, що став свідком інтимної сцени. Сучасники
Огюста Родена вважали «Поцілунок» занадто еротичною скульптурою, її публічна
демонстрація викликала багато суперечок. У 1893 році на всесвітній виставці в
Чикаго скульптура «Поцілунок» не була виставлена на загальний огляд, а стояла
окремо, в маленькій кімнатці. Її можна було подивитися, але індивідуально, за
власним проханням. В 1914 році в місті Льюіс скульптура була виставлена для
огляду в місцевому муніципалітеті. Це теж викликало багато суперечок, і
врешті-решт скульптуру накрили тканиною і заховали від публічності.
Спочатку
скульптура мала бути частиною великої бронзової композиції «Брама пекла», яку
Роден робив багато років на замовлення музею мистецтв у Парижі. Пізніше
«Поцілунок» був вилучений з композиції і оформлений як окрема, самостійна
скульптура. А для «Брами пекла» Роден створив іншу пару закоханих.
Огюст
Роден прагнув зобразити в своїх скульптурах не застиглу позу, а динаміку, рух,
емоції. Своїх натурників він просив рухатися під час роботи, щоб вловити гру
світла і тіні на їх тілах, знайти найвдалішу позу. А ще Роден володів рідкісним
умінням - ліпити рух з пам’яті, саме тому його скульптури такі живі і емоційні.
Немає коментарів:
Дописати коментар